【ISO全般】規格の経済的価値(3)

(LRQA ジャパン: チャーリーン・イードゥ)

私は子供の頃野菜が嫌いだったので、母は私にいつも野菜を食べるように言っていた。「ほうれん草を食べると大きく強くなれる」「にんじんは目が良くなる」「野菜を食べないと、風邪を引いて死んでしまう」しかし、これらは私には効果が無かった。
一方、父はもっと現実的な対応を心得ていて、「野菜を食べたら、1ドルあげよう」と言った。その言葉に、私は嫌いな野菜をあっという間に平らげた。 つまり、何かが「役に立つ」からといって、必ずしも私たちはやりたくなるとは限らない。時には、金銭的利益が少しあれば効果が上がるということだ。

同じようなことが規格についても言える。私たちは、規格が品質向上に非常に役立ち、海外市場への参入パスポートとなり、さらに効率化に寄与する等々聞かされている。だが、それだけでは得心がいかない。誰もが目に見える結果を欲しがる時代だ。規格を導入することで、顧客満足を向上させ、新たな営業機会をもたらすと聞いた。しかし本当に知りたいのは、「それはどの位の価値があるか?」ということだ。

この疑問に答えてくれる新しい研究結果が、ISO(国際標準化機構)から「規格の経済的価値 (Economic Benefits of Standards) 」 という記事として発表された。調査対象は約30社、従業員25人の小規模会社から年間売上高15億USドル超(日本円で1,600億円超)の大企業まで種々である。調査対象となった会社は異なる業種から選ばれているが、規格導入の効果はそれぞれ年間売上高の 0.15%から 5%という結果となった。

ISO focus最新号(2014年9月・10月106号)では、規格の経済的価値を実証する事例を取り上げている。幾つかの事例を紹介すると、

  • 野菜生産のDanper Trujillo は、年間総利益を30% 増加
  • レンガ製造業者のLobatse Clay Works は、税引き前利益を4.96% 増加
  • プラスチック製造業者のGerfor は、規格に適合することで総売上高を47% 増大、PVC(ポリ塩化ビニル)樹脂の検査・分析に掛かる時間を4時間から15分に短縮
  • 技術提供業者のFesto Brasilは、税引き前利益を437万ブラジルレアル 上乗せ
  • スーパーマーケット・チェーンの NTUC Fair Priceは、過去10年間で得た利益を1,360万シンガポールドルと推定

これらの成功事例は規格に適合することで生じる利益を示しているが、私達が本当に知りたいのは次のことである。「我が社にとって、規格のメリットはどの位あるのか?」もし、この点に興味がおありなら、ISO(国際標準化機構)の「規格の経済的価値」という記事は、ヒントになることだろう。この最新号の記事は、ISOがこの調査を行い事例に関する情報を集めるのに使った評価手法を掲載している。

組織を評価する手法の主なステップは、次の4段階である。

  1. その業界と組織のバリューチェーン(価値連鎖)を理解する 
  2. 規格の影響を特定する 
  3. バリュードライバーを分析する 
  4. 結果を評価し統合する 

詳細な手法及びツールについては、ISOのウェブサイトから無料でダウンロード可(英語のみ)。 
http://www.iso.org/iso/pub100344.pdf 

概要報告書及び事例集は、こちらからダウンロード可(英語のみ)。
http://www.iso.org/iso/benefits_of_standards.html 

LRQAジャパン事務所にご連絡いただければ、規格を使って貴社のビジネスを改善する方法について、より詳細な情報を提供いたします。我々の長年にわたるグローバルでの審査・認証・研修サービスの経験と実績をもって、貴社のマネジメントシステムを有効に機能させるお手伝いをいたします。




Standards: Value for money? - Part 3

LRQA Japan: Charlene Ede 

Welcome to part 3 of LRQA’s ‘Standards: Value for money?’ series. In this article, we’ll be taking a closer look at Step 1 of the ISO’s study, ‘Economic Benefits of Standards’. Here we’ll explain how you can begin investigating the financial benefits that implementing standards has given your company.  

As we said last time, Step 1 in the ISO’s methodology is to “Understand the value chain of the industry and the company”.

Understanding the industry value chain will help you to work out how your company operates and to see how it interacts with its environment. Understanding the company value chain will help you see the different processes in your company, see how they are affected by standards and will also help you set your scope.

Let’s start off by learning what a value chain is. 

A value chain is “a chain of activities that a firm operating in a specific industry performs in order to deliver a valuable product or service for the market”.

Basically, a company value chain is the series of activities that your company undertakes to provide its product. The product starts at the beginning of the chain in its raw form. It then goes through each activity in turn, with value being added by each activity until the product reaches its finished state at the end of the chain. 

Value Chain

An industry value chain is similar, but the scope includes suppliers, distributors, customers and so on.

You need to think about value chains at an industry level and at a company level. The simplest way for you to apply this to your situation is to think about how you describe your company. Let’s fill out the questions below to help you get started.

Value Chain Questions

In our last article, we showed you a completed example of a company’s environment and activities. Now let’s make one that’s a little more detailed, based on our answers above.

Value Chain Example

That’s a very basic example of an industry value chain. Now you have to fill in the details of your company’s value chain. Remember, your company’s value chain is the series of activities that your company undertakes to provide its product.

To fill in this section, you will need to collect information on your company so that you can see the whole picture. Some good sources for this are organisational charts, quality manuals and new staff induction materials, since these will hopefully give you a simple yet structured view of the company and its processes.

We’ve filled in the example below using a simple manufacturing company model.

Example Value Chain for a Manufacturing Company

For examples from other industries, take a look at ‘TB_04 - Industry value chains - Examples.pdf’ and ‘TB_05 - Company value chains - Examples.pdf’ in the ISO Methodology toolbox.

Once you’ve got an idea of what your company’s internal processes and external environment looks like, you can start narrowing down the scope. The important thing here is to think about your resources; the wider your scope, the more time and effort you will need to put in, so be realistic about how much you are willing to do.

Here are some ways you can set your scope:

Scope Examples

As a starting point, I’d recommend that you combine some of the above options to make your scope even narrower. For example, “I’m going to research the effect of ISO 14001 on packaging of car audio speakers at our factory in Kagoshima”. When deciding your scope, you should try to prioritize functions that play a major role in your company and where the effect of standards is going to relatively easy to measure. Also ask yourself what your company prides itself on. If your company specializes in high quality luxury goods, maybe you should look at Quality Control. If your key advantage over your competitors is delivery speed, you might want to focus on Outbound Logistics.  

We’ll talk more about measuring the effect of standards in a later article, but for now, here is our narrowed down scope:

Narrowing the Scope

We’ve decided to look at the effect of standards on our Packaging and Quality Control activities within the Production/Operations function of our company. In our next article, we’re going to explain how we identify the impact that standards had on these activities.


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