【ISO全般】規格の経済的価値(4)

(LRQA ジャパン: チャーリーン・イードゥ)

私は子供の頃野菜が嫌いだったので、母は私にいつも野菜を食べるように言っていた。「ほうれん草を食べると大きく強くなれる」「にんじんは目が良くなる」「野菜を食べないと、風邪を引いて死んでしまう」しかし、これらは私には効果が無かった。
一方、父はもっと現実的な対応を心得ていて、「野菜を食べたら、1ドルあげよう」と言った。その言葉に、私は嫌いな野菜をあっという間に平らげた。 つまり、何かが「役に立つ」からといって、必ずしも私たちはやりたくなるとは限らない。時には、金銭的利益が少しあれば効果が上がるということだ。

同じようなことが規格についても言える。私たちは、規格が品質向上に非常に役立ち、海外市場への参入パスポートとなり、さらに効率化に寄与する等々聞かされている。だが、それだけでは得心がいかない。誰もが目に見える結果を欲しがる時代だ。規格を導入することで、顧客満足を向上させ、新たな営業機会をもたらすと聞いた。しかし本当に知りたいのは、「それはどの位の価値があるか?」ということだ。

この疑問に答えてくれる新しい研究結果が、ISO(国際標準化機構)から「規格の経済的価値 (Economic Benefits of Standards) 」 という記事として発表された。調査対象は約30社、従業員25人の小規模会社から年間売上高15億USドル超(日本円で1,600億円超)の大企業まで種々である。調査対象となった会社は異なる業種から選ばれているが、規格導入の効果はそれぞれ年間売上高の 0.15%から 5%という結果となった。

ISO focus最新号(2014年9月・10月106号)では、規格の経済的価値を実証する事例を取り上げている。幾つかの事例を紹介すると、

  • 野菜生産のDanper Trujillo は、年間総利益を30% 増加
  • レンガ製造業者のLobatse Clay Works は、税引き前利益を4.96% 増加
  • プラスチック製造業者のGerfor は、規格に適合することで総売上高を47% 増大、PVC(ポリ塩化ビニル)樹脂の検査・分析に掛かる時間を4時間から15分に短縮
  • 技術提供業者のFesto Brasilは、税引き前利益を437万ブラジルレアル 上乗せ
  • スーパーマーケット・チェーンの NTUC Fair Priceは、過去10年間で得た利益を1,360万シンガポールドルと推定

これらの成功事例は規格に適合することで生じる利益を示しているが、私達が本当に知りたいのは次のことである。「我が社にとって、規格のメリットはどの位あるのか?」もし、この点に興味がおありなら、ISO(国際標準化機構)の「規格の経済的価値」という記事は、ヒントになることだろう。この最新号の記事は、ISOがこの調査を行い事例に関する情報を集めるのに使った評価手法を掲載している。

組織を評価する手法の主なステップは、次の4段階である。

  1. その業界と組織のバリューチェーン(価値連鎖)を理解する 
  2. 規格の影響を特定する 
  3. バリュードライバーを分析する 
  4. 結果を評価し統合する 

詳細な手法及びツールについては、ISOのウェブサイトから無料でダウンロード可(英語のみ)。 
http://www.iso.org/iso/pub100344.pdf 

概要報告書及び事例集は、こちらからダウンロード可(英語のみ)。
http://www.iso.org/iso/benefits_of_standards.html 

LRQAジャパン事務所にご連絡いただければ、規格を使って貴社のビジネスを改善する方法について、より詳細な情報を提供いたします。我々の長年にわたるグローバルでの審査・認証・研修サービスの経験と実績をもって、貴社のマネジメントシステムを有効に機能させるお手伝いをいたします。




Standards: Value for money? - Part 4

LRQA Japan: Charlene Ede 

Following on from last time, in this article we’ll be taking a closer look at Step 2 of the ISO’s study, ‘Economic Benefits of Standards’. This step focuses on identifying the impacts of standards.  

If you remember from last time, we set our scope to the Packaging and Quality Control activities in our Production/Operations function.

Narrowing the Scope

Now we have to identify activities within that scope that are affected by the use of standards. First, how about making a list of all the standards you know fall into your scope? If your scope is a certain site, then list all the standards used at that site. If your scope was a certain standard, then you could make a list of all the functions and activities affected by that standard. If you find that your list is getting out of hand, you may want to go back and rethink your scope…

For the purpose of this example, let’s say our company is using ISO 9001 (Quality Management), ISO 14001 (Environmental Management) and ISO 10002 (Customer Complaint Management). Let’s list up some of the benefits we expect to receive from implementing each standard for the activities in our scope. (If you need some examples, have a look at the ISO’s Standards Impact Map. This shows the main business functions with typical activities performed in each one. It also lists some potential impacts that standards could have on these activities.)

Potential Impacts

So, these are some of benefits we expect from each standard in the Packaging and Quality control activities. In real life, it’s probably too simple just to say ‘Packaging’. The Packaging activity is likely comprised of multiple steps and each may be affected by different standards. If you need a more detailed understanding of the steps that go into your chosen activity, the ISO recommends making a Process Map. Here you map out the individual steps that go into the activity – similar to a value chain but done at an activity level rather than at a company- or industry-level. The ISO tool kit has a Process Mapping Tool and some good examples.

Now, if you are trying to evaluate a function that you are not very familiar with, you may need to rely on existing company documents. This is where your quality manual and process/organizational charts will come in handy but if these aren’t available, you may have to allot some time to interview expert staff. Here again, the ISO tool kit has some questionnaire templates you might like to use. Check out ‘TB_13_2 - Questionnaire - Standards impacts on business functions’ and ‘TB_13_3 - Questionnaires for different business functions’.

Some of the benefits you’ve listed may not be quantifiable in financial terms.  For example, it’s difficult to put a price on employee motivation. This is a good time to separate your benefits into qualitative/quantitative and measurable/immeasurable. 

Quantitative and Qualitative Impacts

When you’ve drawn up a list of expected benefits (impacts), you’ll be ready to move on. In the next step you will have to find a way to measure each of those benefits, so again, think about your scope. If your resources are limited, you may want to focus on benefits that fall into Category 4; those that are both quantitative and measurable. Saying to your company President that implementation of ISO 14001 has added 5% to the company’s gross profit is probably more convincing than saying, “Well, I think our employees are more aware of the environment now.” 

There’s nothing wrong with qualitative benefits (any benefit is good!) but remember, this series is focusing on how standards affect your bottom line.

Ok, so now you have your list of benefits and you know which ones you want to include in your scope. In our next article, we’ll talk about assigning operational indicators to each of those benefits so that you can see their financial effect.


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